انواع فشار خون بالا

فشار خون بالا یک بیماری شایع است که به فشار وارد شده به شریان ها اطلاق می شود در این بیماری شریان های اصلی استحکام خود را از دست داده و یا به دلیل فشار ها زیادی کبه قلب وارد می شود، عضلات و رگ ها ضخیم شده  و یا شریان ها باریک می شود. در صورت عدم تشخیص به موقع این بیماری می تواند بیماری های قلبی عروقی را برای فرد ایجاد نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص علائم فشار خون بالا و انواع فشار خون بالا کلیک نمایید.

انواع فشار خون بالا

به طور کلی دو نوع فشار خون بالا وجود دارد که دکتر لیا میرصفایی بهترین متخصص قلب در تهران به توضیح هر کردام خواهند پرداخت.

فشار خون بالا (اکتسابی)

این نوع از فشار خون بالا که به فشار خون بالای اولیه نیز نامیده می شود،  معمولا در بزرگسالان بروز می کند و هیچ دلیل خاصی برای ابتلا به فشار خون بالا وجود ندارد. این نوع از فشار خون بالا در طی سال های متمادی توسعه پیدا می کند و حتی ممکن است هیچ علائمی از خود نشان ندهد.

انواع فشار خون بالا

فشارخون ثانویه

برخی از افراد فشار خون بالا را به دلیل ابتلا به یک بیماری زمینه ای است. این نوع فشار خون بالا ، به نام فشار خون بالای ثانویه نیز می باشد، به طور ناگهانی ظاهر می شود و باعث فشار خون بالاتر از فشار خون عادی و یا بالا می شود. شرایط و داروهای مختلفی می تواند باعث بروز فشار خون ثانویه شود ، از جمله:

  • آپنه خواب انسدادی
  • مشکلات کلیوی
  • تومورهای غده آدرنال
  • مشکلات تیروئید
  • نقایص خاصی که در عروق خونی با (مادرزادی) به وجود آمده اید

برخی داروهای خاص مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای سرماخوردگی ، داروهای ضد احتقان ، دارو های مسکن و برخی داروهای تجویزی ، داروهای غیرقانونی ، مانند کوکائین و آمفتامین ها، داروها و مکمل هایی که می توانند فشار خون شما را بالا ببرند

دلایل فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا دلایل زیادی دارد . دکتر لیا میرصفایی در ادامه به توضیح برخی از این موارد می پردازند.

سن

افزایش سن ، یکی از عوامل افزایش فشار خون است. فشار خون بالا در مردان از 65 سالگی شایع است. درخانم ها نیز این بیماری از 65 سالگی دیده می شود. ولی با توجه به سابقه خانوادگی و شیوه زندگی فرد ممکن است زود تر به این بیماری مبتلا شود.

منطقه جغرافیایی

فشار خون بالا بیشتر در سفید پوستان و در سنین بالا رخ می دهد. عوارض جدی این بیماری مانند سکته مغزی ، سکته قلبی و نارسایی کلیه بسیار شایع است.

سابقه خانوادگی

افرادی که دارای سابقه خانوادگی هستند، بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

اضافه وزن یا چاقی

هر چه وزنی بیشتری داشته باشید. خون بیشتری برای تامین اکسیژن و مواد مغذی به بافت های خود نیاز دارید. با افزایش میزان گردش خون در رگ های خونی، فشار بر دیواره های شریان افزایش می یابد.

عدم فعالیت های جسمی

 افرادی که فعالیت جسمی کمی دارند و یا اصلا ندارند، ضربان قلب بالاتری را در زمان انجام فعالیت ها تجربه می کنند. هر چه قلب ضربان بیشتری داشته باشد و یا انقباض کار کند، فشار بیشتری به شریان ها وارد می شود. هر جه فعالیت های بدنی کمتری داشته باشید، این فشار بیشتر می شود. اضافه وزن نیز به همین منوال می باشد.

انواع فشار خون بالا

 

استعمال دخانیات

علاوه بر کشیدن سیگار ، مصرف قلیان و مواد مخدر می تواند باعث افزایش فشار خون بالا به طور موقتی شود. زیرا موادی که در تنباکو می باشد، به دیواره رگ ها آسیب وارد کرده و باعث می شود تا شریان ها باریک شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در فرد افزایش می دهد.

مصرف بیش از حد نمک (سدیم)

در صورتی که در رژیم غذایی خود از سدیم بیش از حد استفاده کنید، باعث می شود بدن مایعات را حفظ کند و نتیجه آن فشار خون بالا می شود.

باید در رژیم غذایی خود میزان پتاسیم دریافتی را با توجه به مصرف سدیم متعادل کنید. اگر این تعادل حفظ نشود، ممکن است فشار خون بروز نماید.

نوشیدن الکل و مشروب

نوشیدنی های الکی به مرور زمان به قلب آسیب وارد می کند و مصرف بیش از حد آن در روز می تواند باعث ابتلا به فشار خون بالا شود.

استرس زیاد

استرس های زیاد موجب به افزایش موقتی فشار خون می شود. ادر صورت عدم رعایت هر یک از موارد فوق و داشتن استرس میزان ابتلا به فشار خون بالا زیاد می شود.

بیماری و شرایط خاص

بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های کلیوی و آپنه خواب باعث افزایش فشار خون می شود. برخی از خانم ها در دوران بارداری به فشار خون بالا مبتلا می شوند.

با این که فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، ممکن است کودکان نیز به این عارضه مبتلا باشند. برخی از کودمان مبتلا به فشار خون بالا به بیماری های قلبی و کلیوی مبتلا می شوند. اما بسیاری از کودکان به دلایلی عادت های بد سبک زندگی ، مانند رژیم غذایی ناسالم ، چاقی و عدم ورزش به فشار خون بالا مبتلا می شوند.

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی و همچنین اندام های بدن شما آسیب برساند. هرچه فشار خون شما بیشتر باشد و کنترل آن سخت تر و این آسیب بیشتر می شود.

فشار خون بالا کنترل نشده می تواند منجر به عوارضی از جمله:

حمله قلبی یا سکته مغزی

 فشار خون بالا می تواند باعث سفت و ضخیم شدن شریان ها (آترواسکلروز) شود که می تواند منجر به حمله قلبی ، سکته مغزی یا عوارض دیگری شود.

آنوریسم

 افزایش فشار خون می تواند باعث ضعف و برآمدگی رگ های خونی شما شود و آنوریسم ایجاد شود. اگر آنوریسم پارگی کند ، می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

نارسایی قلبی

 برای پمپاژ کردن خون در برابر فشار بیشتر در عروق شما ، قلب باید سخت تر کار کند. این فشار اضافی باعث می شود دیواره های قلب ضخیم تر شود. سرانجام ، عضله ضخیم ممکن است مشکل زیادی برای پمپاژ خون کافی داشته باشد که می تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

رگهای خونی ضعیف و تنگ در کلیه های شما. این می تواند مانع از عملکرد طبیعی این اندام ها شود.

رگهای خونی ضخیم ، تنگ یا پاره شده در چشم. این می تواند به از بین رفتن بینایی منجر شود.

برای پیشگیری از چنین عارضه ای بهتر است که به طور دوره ای فشار خون خود را چکاپ نموده و در صورت ابتلا به بیماری های قلبی حتما زیر نظر بهترین متخصص قلب و عروق باشید.​

بیشتر بخوانبد=> داروهایی برای بیماران قلبی

پاسخ

تماس مستقیم با دکتر