نحوه مصرف قرص وارفارین

وارفارین برای درمان یا جلوگیری از لخته شدن خون در رگها یا شریان ها استفاده می شود که می تواند خطر سکته مغزی ، حمله قلبی یا سایر شرایط جدی را کاهش دهد.

در چه شرایطی نباید از وارفارین استفاده کرد؟

اگر به دلیل وضعیت پزشکی مستعد خونریزی هستید ، اگر عمل جراحی در آینده انجام شده یا نیاز به بی حسی نخاعی یا اپیدورال دارید ، نباید وارفارین مصرف کنید ، زیرا مستعد خونریزی هستید. اگر نمی توانید هر روز آن را به موقع مصرف کنید ، وارفارین مصرف نکنید.

وارفارین خطر خونریزی شدید را افزایش می دهد ، به خصوص اگر شرایط پزشکی خاصی داشته باشید ، اگر 65 سال سن دارید و یا دچار سکته مغزی شده اید یا خونریزی در معده یا روده شما وجود دارد. اگر خونریزی دارید که متوقف نمی شود ، در صورت داشتن هر از یک از وضعیت های فوق و اورژانسی به متخصص مراجعه نمایید.

نحوه مصرف قرص وارفارین

اگر علائم دیگری از دارید مانند: تورم ، درد ، احساس ضعف بسیار ضعیف یا سرگیجه ، کبودی غیرمعمول ، خونریزی در لثه ، خونریزی بینی ، دوره های قاعدگی سنگین یا خونریزی غیر طبیعی واژن ، خون در ادرار ، مدفوع خونی یا تاری ، سرفه کردن خون یا استفراغ که قهوه ای رنگ است.

بسیاری از داروهای دیگر که می توانند خطر خونریزی شما را هنگام استفاده از وارفارین افزایش دهند، نباید استفاده شود. در مورد مصرف تمام داروهایی که اخیراً استفاده کرده اید به پزشک خود بگویید.

بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید ، از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خودداری کنید. بعضی از غذاها می توانند وارفارین را کم اثرتر کنند.

اگر به وارفارین حساسیت دارید ، نباید وارفارین مصرف کنید ، یا اگر:

• فشار خون بسیار بالایی دارید.
  • اخیراً جراحی بر روی مغز ، ستون فقرات یا چشم خود انجام داده اید.
  • شما تحت عمل با بی حسی نخاعی (اپیدورال) قرار می گیرید.
  • یا شما نمی توانید هر روز وارفارین را به موقع مصرف کنید.

همچنین اگر به دلیل شرایط پزشکی مستعد خونریزی هستید ، نباید از این دارو استفاده کنید.

• برخی از شرایط پزشکی شامل :
  • اختلال گلبولهای خون (مانند گلبولهای قرمز خون پایین یا پلاکتهای پایین.)
  • زخم یا خونریزی در معده ، روده ها ، ریه ها یا مجاری ادراری.
  • آنوریسم یا خونریزی در مغز
  • عفونت در رگ های قلب شما

اگر باردارهستید وارفارین مصرف نکنید ، مگر اینکه پزشک به شما بگوید. وارفارین می تواند باعث نقایص مادرزادی هنگام تولد شود. اگر باردار نیستید از روش های جلوگیری از بارداری استفاده نمایید و در صورتی که باردار شدید، حتما به متخصص قلب  وعروق اطلاع دهید.

وارفارین می تواند باعث خونریزی شود ، به خصوص اگر تا به حال  موارد زیر را داشته باشید:

فشار خون بالا یا بیماری جدی قلبی؛

• بیماری کلیوی؛
  • سرطان یا تعداد سلولهای خون پایین ،
  • تصادف یا عمل جراحی؛
  • خونریزی در معده یا روده شما.
  • سکته مغزی؛
  • یا اگر 65 سال و بیشتر دارید

برای اطمینان از اینکه وارفارین برای شما بی خطر است ، حتما به متخصص قلب و عروق خود بیان کنید :

• دیابت؛
  • نارسایی احتقانی قلب؛
  • بیماری کبد ، بیماری کلیه (اگر دیالیز انجام می دهید) ؛
  • کمبود خون ارثی
  • پلاکت خون پایین پس از دریافت هپارین.

مشخص نیست که آیا وارفارین به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. اگر در حین شیر دادن به کودک ، این دارو را مصرف می کنید ، علائم کبودی یا خونریزی در کودک را مشاهده کنید.

چگونه وارفارین مصرف کنیم؟

وارفارین را دقیقاً مطابق پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های موجود در برچسب نسخه خود را دنبال کنید. پزشک ممکن است گاهی اوقات دوز شما را تغییر دهد. وارفارین را در دوز های کمتر و یا بیشتر از آنچه پزشک به شما گفته است ، مصرف نکنید.

وارفارین را هر روز به طور همزمان ، با یا بدون غذا میل کنید. هرگز دوز مصرفی  را فراموش نکنید.

چگونه دوز وارفارین مشخص می شود؟

شما به آزمایش های مکرر “INR” یا زمان پروترومبین (برای اندازه گیری زمان لخته شدن خون و تعیین دوز وارفارین) نیاز دارید. شما باید هنگام مصرف این دارو تحت مراقبت متخصص قلب و عروق خوب باشید.

اگر وارفارین را در بیمارستان دریافت می کنید ، 3 تا 7 روز پس از ترک بیمارستان با پزشک خود تماس بگیرید یا با پزشک خود ملاقات کنید شما باید در آن زمان آزمایش   INRبدهید. جلسات مشاوره و پیگیری های بعد از مرخص شدن را جدی بگیرید.

نحوه مصرف قرص وارفارین

در صورت ابتلا به اسهال ، تب ، لرز یا علائم آنفلوآنزا یا اینکه وزن بدن شما تغییر کرده است ، به پزشک خود بگویید.

ممکن است لازم باشد قبل از انجام هرگونه جراحی ، کارهای دندانپزشکی یا یک روش درمانی ، 5 تا 7 روز مصرف وارفارین را متوقف کنید. برای دریافت راهنمایی با دکتر قلب و عروق  خود تماس بگیرید.

دکتر لیا میرصفایی متخصص قلب و عروق بیان می کنند که باید قبل از انجام هر گونه درمان و جراحی، به پزشک متخصص در خصوص مصرف این دارو اطلاع دهید.

اگر یک دوز را فراموش کنیم، چه اتفاقی می افتد؟

دوز از یاد رفته را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان دوز برنامه ریزی شده بعدی شما است ، از مقدار از یاد رفته خود صرفنظر کنید. برای جبران دوز از یاد رفته، به هیچ عنوان میزان دوز را تغییر ندهید.

اگر بیش از حد مصرف کنیم ، چه اتفاقی می افتد؟

به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید و به متخصص قلب و عروق خود اطلاع دهید . مصرف بیش از حد می تواند باعث خونریزی بیش از حد شود.

در هنگام مصرف وارفارین چه اقداماتی را باید و یا نباید انجام داد؟

از فعالیتهای شدید خودداری کنید

این ممکن است خطر خونریزی یا آسیب شما را افزایش دهد. برای جلوگیری از خونریزی در هنگام تراشیدن یا مسواک زدن ، مراقب باشید. ممکن است بعد از قطع مصرف وارفارین ، چندین روز خونریزی کنید.

رژیم غذای مناسب داشته باشید

بدون اینکه ابتدا با پزشک خود صحبت کنید ، از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خودداری کنید. غذاهایی که سرشار از ویتامین K هستند (جگر ، سبزیجات دارای برگ سبز یا روغنهای گیاهی) می توانند تاثیر وارفارین را کم تر کنند. اگر این غذاها بخشی از رژیم غذایی شما هستند ، به طور هفتگی مقدار کمی بخورید.

آب گریپ فروت ، آب زغال اخته و آب انار ممکن است با وارفارین تعامل داشته باشد و منجر به عوارض جانبی ناخواسته شود. در هنگام مصرف این دارو از مصرف این محصولات و آبمیوه آن ها خودداری کنید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید.

قبل از استفاده از هرگونه دارویی برای درد ، آرتروز ، تب یا تورم از پزشک خود راهنمایی بخواهید. این شامل آسپرین ، ایبوپروفن  ناپروکسن، دیکلوفناک ، ایندومتاسین و  سایر دارو ها نیز است. این داروها ممکن است بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد و همچنین ممکن است خطر خونریزی معده را افزایش دهد.

عوارض جانبی وارفارین

در صورت بروز علائم واکنش آلرژیک به وارفارین: کهیر؛ تنفس دشوار؛ تورم صورت ، لب ها ، زبان یا گلو حتما با متخصص قلب و عروق خود تماس بگیرید.

وارفارین خطر خونریزی شما را افزایش می دهد که می تواند شدید یا تهدید کننده زندگی باشد. در صورت وجود علائمی مانند:

• سردرد ناگهانی ، احساس بسیار ضعف یا سرگیجه.
  • تورم ، درد ، کبودی غیرمعمول؛
  • خونریزی در لثه ها ، خونریزی بینی.
  • خونریزی از زخم  که متوقف نمی شود.
  • دوره های شدید قاعدگی یا خونریزی غیر طبیعی واژن.
  • خون در ادرار ، مدفوع خونی
  • سرفه کردن خون یا استفراغ که قهوه ای رنگ است.

لخته های ایجاد شده توسط وارفارین ممکن است جریان خون طبیعی را مسدود کنند ، که می تواند منجر به مرگ بافت یا قطع عضو قسمت بدن شود.

وارفارین یک داروی  ضد انعقاد دهنده (رقیق کننده خون) است. وارفارین تشکیل لخته های خون را کاهش می دهد.دکتر لیا میرصفایی به عنوان متخصص قلب و عروق در رامسر می تواند به بیماران عزیز خدمات پزشکی در حوزه قلب و عروق ارائه دهند. برای دریافت مشاوره و دریافت راهنمایی  در خصوص نحوه مصرف قرص وارفارین می توانید با شماره تلفن 09120470655 تماس حاصل نمایید همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر میر صفایی در ارتباط باشید.

در صورت وجود:

• درد ، تورم ، احساس گرما یا سرما ، تغییر پوست یا تغییر رنگ در هر نقطه از بدن شما
  • درد ناگهانی و شدید پا یا پا ، زخم پا ، انگشتان بنفش یا انگشتان دست.
  • خونریزی شایعترین عارضه جانبی وارفارین است.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و سایر موارد ممکن است رخ دهد. درصورت مشاهده هر گونه تغییرات در بدن خود به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

چه داروهای دیگری روی وارفارین تأثیر خواهند گذاشت؟

بسیاری از داروها (از جمله برخی داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) می توانند INR شما را تحت تأثیر قرار دهند و در صورت مصرف آنها با وارفارین ، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. همه اثرات متقابل دارو در راهنمای دارویی ذکر نشده است. خیلی مهم است که قبل از شروع مصرف دارو یا مصرف داروی دیگری از پزشک خود بپرسید ، به خصوص:

• داروهای دیگر برای جلوگیری از لخته شدن خون مصرف می کنید.
  • داروی آنتی بیوتیک یا ضد قارچ مصرف می کنید؛
  • مکمل های حاوی ویتامین K مصرف می کنید

این لیست کامل نیست و بسیاری از داروهای دیگر می توانند با وارفارین تداخل ایجاد کنند. این شامل داروهای بدون نسخه ، ویتامین ها و محصولات گیاهی بدون نسخه است.

drugs.com/warfarin.html