چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر بیماران قلبی

کرونا، ویروسی است که با نفوذ به سیستم ایمنی بدن و ایجاد عفونت در بینی و سیستم تنفسی باعث بروز بیماری های تنفسی و عوارض جدی می شود. همچنین به دلیل ایجاد عفونت در این بخش از بدن، باعث اختلال در عملکرد صحیح بسیاری از اعضای بدن از جمله قلب می شود. در این مقاله به بررسی تاثیر ویروس کرونا بر قلب می پردازیم.

علائم بیماری کرونا چیست؟

علائم فردی که به ویروس کرونا مبتلاست، شبیه به بیماری سرماخوردگی است. علائمی مانند گلودرد، آبریزش بینی ، تب و سرفه از شایع ترین هاست. همچنین ممکن است خود را به صورت عفونت های سینوسی نشان دهد.

به همین دلیل متخصص قلب و عروق در تهران توصیه می کند که حتما به متخصص قلب برای پیشگیری از عوارض جدی تر مراجعه شود .همچنین دکتر قلب متذکر می شوند که درمان های این بیماری مانند سرماخوردگی انجام شود.

تاثیر ویروس کرونا بر قلب چگونه است؟

در آغاز همه‌گیری، COVID-19 عمدتاً به عنوان یک بیماری تنفسی در نظر گرفته می‌شد. در حالی که ویروس مطمئناً می‌تواند راه‌های هوایی و ریه‌های افراد را ویران کند، اکنون مشخص شده است که COVID-19 علاوه بر سیستم تنفسی بر سایر اجزا نیز تأثیر می‌گذارد.

در اوایل همه‌گیری، پزشکان متوجه شدند که احتمال ابتلا به کووید-19 در افراد مبتلا به بیماری قلبی بیشتر از سایرین است. مدتی بعد، متخصصان متوجه شدند که کووید-19 شدید می‌تواند باعث انواع مشکلات قلبی، از جمله میوکاردیت شود.

تاثیر کرونا بر قلب

علاوه بر این، افراد مبتلا به فشار خون بالا که یک بیماری بسیار شایع است و بر عروق خونی و قلب افراد تأثیر می گذارد، ممکن است در معرض خطر بیشتری نیز باشند. در ابتدا، کاملاً مشخص نبود که چرا داشتن یک بیماری قلبی، فرد را در برابر COVID-19 آسیب‌پذیرتر می‌کند. اما اکنون می دانیم که دو دلیل غالب وجود دارد که داشتن بیماری قلبی با احتمال ابتلا بیشتر به COVID-19 مرتبط است.

عوارض تاثیر کرونا بر قلب

طبق گزارشات به ثبت رسیده کووید-19 می تواند باعث آسیب چند اندام، از جمله آسیب مستقیم و غیرمستقیم به قلب فرد شود.

یکی از راه‌هایی که COVID-19 می‌تواند بر قلب تأثیر بگذارد، حمله به خود عضله قلب، ایجاد التهاب در داخل آن و در موارد شدید، آسیب دائمی – از طریق زخم عضلانی یا مرگ سلول‌های عضلانی است.

التهاب می تواند در نتیجه واکنش بیش از حد سیستم ایمنی فرد به عفونت، در قلب تجمع پیدا کند و بدن را با آنچه “طوفان سیتوکین” نامیده می شود پر کند. صرف نظر از اینکه به طور مستقیم یا غیرمستقیم در طول عفونت کروناویروس ایجاد شده باشد، التهاب در عضله قلب میوکاردیت نامیده می شود و یکی از علل شایع نارسایی قلبی است.

چندین راه دیگر وجود دارد که قلب می تواند تحت تأثیر COVID-19 قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر ریه ها ملتهب یا زخمی شوند، بطن راست باید برای رساندن خون به ریه ها سخت تر کار کند. این امر می‌تواند بطن راست را مختل کند و باعث نارسایی قلبی سمت راست با برگشت مایع به کبد و کلیه شود. همچنین می تواند باعث تورم و تجمع مایع در پاها و شکم شود.

COVID-19 همچنین می تواند باعث التهاب در پوشش رگ های خونی شود که خون و مواد مغذی را در سراسر بدن منتقل می کند. این در نهایت می‌تواند منجر به افزایش تشکیل لخته‌های خون شود و احتمال چسبیدن این لخته‌ها به دیواره‌های رگ‌های خونی را افزایش دهد. که این امر خطر حمله قلبی یا سکته را بیشتر می‌کند و به طور بالقوه باعث کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود.

اگر سطح اکسیژن خون تحت تأثیر قرار گیرد و آنقدر پایین بیاید که عضله قلب دیگر اکسیژن کافی از ریه ها دریافت نکند، آسیب بیشتری به قلب وارد می شود. در نهایت، هر گونه استرس عمده به بدن می تواند باعث کاردیومیوپاتی استرسی شود، که شبیه حمله قلبی است اما بدون انسداد در عروق کرونر.

چرا بیماری قلبی خطر ابتلا به کرونا در افراد افزایش می دهد؟

برای اکثر مردم، کووید-۱۹ یک بیماری خفیف است که می‌توانند آن را در خانه مدیریت کنند. با این حال، حدود 20٪ از افراد آلوده، علائم و عوارض شدیدی را تجربه می کنند که احتمال بستری شدن در بیمارستان و حتی مرگ را افزایش می دهد.

از میان افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19 شدید هستند، افرادی هستند که از قبل بیاری های قلبی عروقی از جمله موارد زیر را دارند:

• نارسایی قلبی

• بیماری عروق کرونر (CAD)

• کاردیومیوپاتی

• چاقی

افرادی که دارای بیماری های قلبی مانند نارسایی قلبی هستند و یا جراحی های قلب انجام داده اند، بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس هستند پس حتما در خصوص پیشگیری از این بیماری با دکتر قلب خود تماس بگیرند.

انجام دقیق مراقبت هایی که توسط افراد مختلف و یا پزشک و متخصص قلب و عروق بیان می شود، مخصوصا به افرادی که دارای بیماری های قلبی عروقی جدی هستند، بسیار مهم و حیاتی است. زیرا قلب در سیستم تنفسی عضو مهمی محسوب می شود. افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند، به دلیل ضعیف بودن قلب و سیستم ایمنی بدن ممکن است سریع تر از سایر افراد به این ویروس خطرناک مبتلا شوند و به دلیل عدم وجود درمان ممکن است عوارض و عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشند.

قلب سالم

به همین دلیل دکتر لیا میرصفایی به افرادی که دارای بیماری های قلبی هستند این گونه بیان می کنند که:

بیماران قلبی به ویژه نارسایی قلب به عفونت های ویروسی به ویژه ویروسی شبیه به کرونا که عفونت شدید ایجاد می کنند، حساستر هستند و احتمال مرگ و میر بالاتری دارند. پس این گروه از افراد باید مراقب حفظ سلامت خود باشند.

دکتر لیا میرصفایی به عنوان متخصص قلب و عروق در مازندران  به بیماران خود در خصوص تاثیر ویروس کرونا بر بیماران قلبی و مراقبت های لازم توصیه هایی را می کنند. می توانید با شماره تلفن 09120470655 تماس حاصل نمایید و مشاوره و راهنمایی دریافت کنید.همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر میر صفایی در ارتباط باشید.

نحوه پییشگیری از ویروس کرونا

بهترین روش هایی که می توان اشاره کرد و همه پزشکان و متخصصین بیان می کنند به شرح زیر است:

• از دست دادن و روبوسی کردن با افراد مختلف، مخصوصا افرادی که دارای علائم سرماخوردگی هستند، خودداری شود.

• استفاده از ویتامین C در صورت اجازه جراح قلب و متخصص قلب نیز توصیه می شود.

• دست ها به طور مرتب شسته شود و از لمس کردن دهان و چشم با دستان آلوده خودداری شود.

• خوردن مواد غذایی سالم و حفظ رژیم غذایی بیان شده توسط متخصص و جراح قلب الزامی است

کلام آخر

برای آن که به عوارض جدی این بیماری مبتلا نشوید، حتما مراقبت ها و پیشگیری هایی که توسط متخصص قلب و یا پزشک بیان می شود را جدی گرفته و انجام دهید.

پاسخ

تماس مستقیم با دکتر