بیماری های دریچه ای قلب

در بیماری های دریچه ای قلب، یک یا چند دریچه در قلب شما به درستی کار نمی کند. در قلب شما چهار دریچه وجود دارد. آنها دریچه های میترال، سه لتی، آئورت و ریوی هستند. دریچه ها اطمینان حاصل می کنند که خون تنها در یک جهت در قلب جریان دارد. در برخی موارد، یک یا چند دریچه به درستی باز یا بسته نمی شوند. این عارضه می تواند باعث شود که جریان خون از طریق قلب به بدن مختل شود. درمان بیماری دریچه قلب، به دریچه قلب آسیب دیده و نوع و شدت بیماری بستگی دارد. گاهی اوقات بیماری دریچه قلب نیاز به جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه دارد.

بیماری های دریچه ای قلب چیست؟

بیماری دریچه ای قلب زمانی رخ می دهد که دریچه های قلب شما به درستی کار نمی کنند. بیماری دریچه ای قلب می تواند ناشی از تنگی دریچه یا نارسایی دریچه باشد. در شرایط بیماری دریچه ای قلب، بافت هایی که فلپ دریچه را تشکیل می دهند سفت تر می شوند، و باز شدن دریچه را با مشکل و اختلال مواجه می کنند؛ در نتیجه مقدار خونی که می تواند از طریق آن جریان پیدا کند کاهش می یابد. اگر تنگی دریچه خفیف باشد، ممکن است عملکرد کلی قلب کاهش نیابد. با این حال، دریچه می تواند آنقدر باریک (تنوتیک) شود که عملکرد قلب کاهش یافته و سایر ارگان های بدن ممکن است جریان خون کافی را دریافت نکنند.

بیماری های دریچه ای قلب

یکی دیگر از بیماری های دریچه ای قلب، به نام نارسایی دریچه ای زمانی رخ می دهد که فلپ ها به طور کامل بسته نمی شوند و اجازه می دهند خون به سمت عقب در دریچه نشت کند. این جریان به عقب به عنوان “جریان برگشتی” نامیده می شود.

علائم بیماری دریچه ای قلب

برخی از افراد مبتلا به بیماری دریچه قلب ممکن است برای چندین سال علائمی نداشته باشند. هنگامی که علائم و نشانه ها ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• سوفل قلب (به صداهای غیرمعمول قلب گفته می‌شود) زمانی که پزشک با گوشی پزشکی به صدای قلب گوش می دهد، می تواند متوجه این عارضه شود.
  • درد قفسه سینه
  • تورم شکم (شایع تر با نارسایی تری کوسپید (نارسایی دریچه سه لتی) پیشرفته)
  • تنگی نفس، به خصوص در حال فعالیت یا دراز کشیدن
  • تورم پا به خصوص در قسمت مچ پا
  • غش کردن
  • ضربان نامنظم قلب

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر علائمی دارید که ممکن است نشان دهنده بیماری دریچه قلب باشد، به پزشک عمومی مراجعه کنید. اگر سوفل قلبی داشته باشید، ممکن است پزشک به شما پیشنهاد کند که به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

علل ایجاد بیماری های دریچه ای قلب

چهار دریچه قلب که جریان خون را در جهت درست نگه می دارند عبارتند از: دریچه های میترال، سه لتی، ریوی و آئورت. هر دریچه دارای فلپ هایی است که در هر ضربان قلب یک بار باز و بسته می شوند. اگر یک یا چند دریچه به درستی باز یا بسته نشوند، جریان خون از طریق قلب به بدن شما مختل می شود.

بیماری دریچه قلب ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد (مادرزادی). همچنین می تواند در بزرگسالان به دلایل و شرایط بسیاری مانند عفونت ها و سایر بیماری های قلبی رخ دهد.

مشکلات دریچه قلب

مشکلات دریچه قلب عبارتند از:

نارسایی

فلپ های دریچه به درستی بسته نمی شوند و باعث نشت خون به سمت عقب در قلب شما می شود. این معمولاً به دلیل برآمدگی فلپ های دریچه به عقب رخ می دهد، وضعیتی به نام پرولاپس.

تنگی دریچه

هنگامی که فلپ ها سفت می شوند و اصطلاحا به هم جوش می خورند، این امر منجر به باریک شدن دریچه و کاهش جریان خون در دریچه ها می گردد.

انسداد دریچه یا آترزیا

هنگامی که دریچه تشکیل نشده باشد، و یک لایه از بافت، جریان خون بین حفره های قلب را مسدود می کند این عارضه قابل انتظار است.

عوامل ایجاد خطر در بیماری های دریچه قلب

عوامل متعددی می توانند خطر ابتلا به بیماری دریچه قلب را افزایش دهند، از جمله:

• افزایش سن
  • سابقه عفونت های خاصی که می تواند قلب را تحت تاثیر قرار دهد
  • سابقه انواع خاصی از بیماری قلبی یا حملات قلبی
  • فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و سایر عوامل خطر بیماری قلبی
  • بیماری های قلبی در بدو تولد (بیماری مادرزادی قلبی)

عوارض در بیماری های دریچه قلب

بیماری دریچه قلب می تواند عوارض زیادی ایجاد کند، از جمله:

• نارسایی قلبی
  • سکته
  • لخته شدن خون
  • اختلالات ریتم قلب
  • مرگ

درمان بیماری های دریچه ای قلب

درمان بیماری دریچه قلب به علائم، شدت بیماری و وخامت وضعیت بیمار بستگی دارد. یک پزشک قلب و عروق درمان های مورد نیاز بیمار را ارائه خواهد کرد. درمان ممکن است معاینات بالینی منظم توسط پزشک باشد. توصیه های احتمالی پزشک به بیمار:

• ایجاد تغییر در سبک زندگی
  • مصرف رژیم غذایی سالم
  • مصرف دارو برای درمان علائم و مشکلات
  • هم چنین در صورت داشتن ریتم نامنظم قلب و برای کاهش خطر لخته شدن خون از داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین می توان استفاده کرد.