اسکن هسته ای قلب

 

اسکن هسته ای قلب نوعی اسکن غیر تهاجمی قلب است که به منظور بررسی میزان خونرسانی عضلات قلب انجام می شود. متخصص قلب در مازندارن به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب و شناخت بهتر عملکرد قلب، این اسکن را در دو حالت اسراحت و استرس انجام می دهد. سپس با مقایسه این دو اسکن، وضعیت خونرسانی عضلات قلب و سکته قلب را مشخص می نماید.

اسکن استرس به دو صورن استرس دارویی و استرس ورزشی انجام می شود.

دکتر لیامیرصفایی متخصص قلب درتهران در خصوص علت انجام اسکن هسته ای قلب و نحوه انجام آن درادامه بیشتر توضیح خواهند داد.

اسکن هسته ای قلب

نحوه انجام اسکن هسته ای قلب

این اسکن توسط پزشک معالج یا در یک مرکز مجهز انجام می شود. برای انجام این تست نیاز است تا بیمار درخواست این اسکن را از طرف متخصص قلب داشته باشد. سپس با همه مدارک پزشکی خود به اتاق معاینه مراجعه نماید. در صورت درخواست متخصص قلب و عروق و با توجه به شرایط فیزیکی بیمار، ممکن است به طور همزمان درخواست تست ورزش داده شود. زیرا باعث تسریع شدن مراحل تشخیصی می شود.

در صورت عدم نیاز به تست ورزش، مراحل اسکن قلب شروع می شود. همانطور که گفته شد در صورت  انجام تست اسکن هسته ای قلب با استرس، دارو های مورد نظر به تجویز شده و مصرف می شود.

نکات مهم برای انجام اسکن هسته ای قلب

قبل از انجام اسکن هسته ای قلب، باید برگه ای توسط بیمار خواهنده شود تا آمادگی های لازم قبل از اسکن داشته باشد. در صورت داشتن ابهام و یا سوال بهتر است با پزشک متخصص تماس حاصل نماید.

زمان دقیق ویزیت واسکن، بیمار در مرکز وجود داشته باشد.

مراحل انجام اسکن هسته ای قلب

الف- اسکن هسته ای قلب با استرس

بعد از آن که آنژیوکت را به دست وصل کردند، به اتاق معاینه هدایت می شوید. سپس 10 سیم که به دستگاه نوار قلب متصل است، به سینه و اطراف قلب وصل می شود. بعد از پرسیدن سوابق بیمار های قلبی و قبلی و اندازه گیری فشار خون، نوار قلب در آغاز ثبت می شود.

سپس دارو های مربوط به استرس به فرد تزریق می شود. نوار قلب و اسکن در این وضعیت عضلات قلب نیز دریافت می شود.

این دارو ها توسط متخصص قلب و عروق مازندران تجویز شده است. این دارو توسط متخصص در چند نوبت به بیمار تزریق می شود. قبل و بعد از این تزریقات نوار قلب و فشار خون چک می شود.

4 دقیقه بعد از آن که  مراحل استرس دارویی به اتمام می رسید، داروی مخصوص اسکن قلب تزریق می شود.

 هر فرد داروی استرس مخصوص به خود را دارد.

بعد از اتمام تمامی این مراحل، متخصص بیمار را به سالن انتظار و یا اتاق اسکن قلب می فرستد. تمامی مراحل اسکن هسته ای قلب در 10 الی 20 دقیقه انجام می شود.

ب -شروع اسکن هسته ای قلب

بعد از تزریق داروی اسکن هسته ای، بیمار باید حدود 15 الی 45 دقیقه (برای بیماران استرس ورزشی) 30دقیقه تا 2 ساعت (برای بیماران با استرس دیپریدامول) بیمار در انتظار باشد. در صورتی که استرس با داروی دیپریدامول انجام شود، بیمار باید در اتاق انتظار بماند و یا پیاده روی نماید.

در این مرجله به دلیل تزریق دارو باید با افراد دیگر فاصله 2 متری را حفظ نمود. در صورتی که سایر افراد نیز این دارو را تزریق کرده باشند، نیازی به حفظ این فاصله نیست.

در زمان حضور در مرکز تصویر برداری، باید یک وعده غذای چرب مانند خامه به همراه داشته باشید زیرا این نوع از خوراکی ها سبب می شود تا داروی تزریق شده اضافی در کبد و کیسه صفرا از آنها خارج شود که باعث افزایش دقت تصویر عکس های اسکن شده می شود.

اسکن هسته ای قلب

ج- اسکن هسته ای قلب با استرس

اسکن قلب در این نوع از اسکن قلب با دستگاه تصویربرداری SPECT امکان پذیر است. در این روش بیمار بر روی یک تخت خوابیده و دست ها رد کنار خود گذاشته و سر به سمت بالا می شود. این نوع از اسکن چیزی حدود 20 الی 25 دقیق زمان می برد.

در مدت اسکن بیمار باید بی حرکت بماند. هر نوع جا به جایی و کشیدن نفس عمیق باعث خطا در اسکن و تصویربرداری می شود.

‎د- استراحت بعد از اسکن هسته ای قلب

بعد از اتمام مراحل اسکن قلب نیازی به استراحت و اقدام خاصی نیست. صرفا بیمار به مدت 4 ساعت نباید چیزی بنوشد و بخورد فقط باید غذای چرب همراه داشته باشد.

تمامی مراحل انجام اسکن هسته ای قلب ممکن است حدود 4 الی 6 ساعت زمان ببرد.

جواب اسکن هسته ای قلب

جواب این اسکن بعد از یک روز آماده می شود ولی در صورت نیاز اورژانسی به جواب اسکن به مرکز تصویربرداری اعلام کرده و هماهنگ نمایید.

دکتر لیا میرصفایی به عنوان متخصص قلب و عروق در ساری  می تواند به بیماران عزیز خدمات پزشکی در حوزه قلب و عروق ارائه دهند. برای دریافت مشاوره و دریافت راهنمایی  در خصوص اسکن هسته ای قلب و علت انجام آن می توانید با شماره تلفن 09120470655 تماس حاصل نمایید همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر میر صفایی در ارتباط باشید.

 

چه افرادی نمی توانند این اسکن را انجام داده اند؟

  • انجام اسکن هسته ای قلب در زنان باردار ممنوع است.
  • در خانم های شیرده، تا 18 ساعت بعد از اسکن نباید، شیردهی انجام شود.
  • بعد از اسکن باید فاصله دو متری را به مدت 24 ساعت از اطرافیان حفظ کرد.
  • نزدیک شدن به خانم های باردار و کودکان زیر 2 سال بعد از اسکن ممنوع است.

سخن آخر

متخصص قلب و عروق در تهران بعد از مشاهده جواب اسکن هسته ای قلب، بیماری قلبی عروقی را تشخیص داده و به درمان آن ها اقدام می نماید.

پاسخ

تماس مستقیم با دکتر