آنژین قلبی

با گذشت زمان قلب شما ممکن است در اثر رسوب چربی، کسترول و سایر مواد دچار انسداد شوند. این رسوبات پلاک نامیده می شوند. اگر یک یا تعداد بیشتری سرخرگ به شکل نسبی دچار انسداد شوند، خون به مقدار کافی نمی تواند جریان پیدا کند و ممکن است شما احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه ایجاد شده و رفع شود، این امر نشان دهنده احتمال وجود بیماری قلبی و نیاز به درمان می باشد. آنژین قلبی احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه می باشد و زمانی رخ می دهد که قلب شما اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت نمی کند.

زمانی که یک سرخرگ کرونری دچار انسداد، سبب جلوگیری از رسیدن غذا و اکسیژن کافی به قلب شود، ممکن است آنژین قلبی رخ دهد. ایجاد تغییراتی در شیوه ی زندگی، استفاده کردن از دارو ها و برخی از اقدامات پزشکی و اعمال جراحی می توانند آنژین قلبی را کاهش دهند.

انواع آنزین

آنژین قلبی به صورت های مختلفی رخ می دهد که شامل آنژین پایدار، آنؤین ناپایدار، آنژین میکروواسکولار، آنژین واریانت می شود.

آنژین قلبی به چه شکلی احساس می شود؟

آنژین قلبی اغلب تنها برای چند دقیقه به طول می انجامد. در این قسمت نمونه هایی از احساساتی که توسط بیماران مبتلا به آنژین قلبی بیان می شود، ذکر شده است:

• احساس سفتی و سنگینی در قفسه سینه
  • احساس تنگی نفس (دشواری در تنفس)
  • احساس سوزش یا فشار در قفسه سینه
  • احساس ناراحتی که ممکن است به بازوها، پشت، گردن، فک یا معده تیر بکشد.
  • احساس بی حسی و سوزش در شانه ها، بازوها یا مچ دست.
  • احساس ناراحتی معده
آنژین قلبی به چه شکلی احساس می شود؟

ممکن است شما هنگام انجام دادن امور زیر دچار آنژین قلبی شوید:

• بالارفتن از پله ها
  • احساس ناراحتی یا عصبانیت
  • کارکردن در هوای بسیار سرد یا بسیار گرم
  • غدا خوردن بیش از حد در یک وعده ی غذایی
  • رابطه جنسی
  • استرس عاطفی
  • ورزش

علائم ونشانه های آنژین قلبی

نشانه ها وعلائمی که این عارضه به همراه خود دارد بستگی به شدت بیماری دارد. آنژین قلبی ممکن است با نشانه های زیر همره باشد:

• احساس گرفتگی گردن
  • مورمور شدن قفسه صدری
  • ناتوانی در تنفس و تنگی نفس
  • احساس در بر روی قفسه صدری
  • فشار و یا سنگینی روی قفسه سینه
  • احساس درد و سنگینی پشت جناغ سینه
  • درد در ناحیه های سر دل و یا حتی  زیر فک ، شانه پایین و بین دو کتف
دکتر لیا میرصفایی متخصص قلب و عروق در رامسر می تواند به بیماران عزیز خدمات پزشکی در حوزه قلب و عروق ارائه دهند. برایی دریافت مشاوره و دریافت راهنمایی  در خصوص آنژین قلبی وعلائم آن می توانید با شماره تلفن 09120470655 تماس حاصل نمایید همچنین می توانید از اینستاگرام دکتر میر صفایی در ارتباط باشید.

علت ایجاد آنژین قلبی و عوامل افزایش دهنده خطر چیست؟

انسداد و یا انقباض سرخرگ هایی که خون را به قلب می رساند از مهم ترین علت های ایجاد درد در قفسه سینه است همچنین مواردی همچون کم خونی، تند شدن ضربان قلب و یا آریتمی قلبی، بیماری دریچه قلب از عوامل ایجاد آریتمی قلبی می باشد.

همچنین باید آگاه بود عامل های زیادی وجود دارد که  می تواند خطر ابتلا به آنژین صدری را افزایش دهد. عواملی همچون مصرف دخانیات، مصرف بیش از حد نمک، مصرف بیش از حد شیرینیجات احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد. داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی، فشار خون بالا،استرس و فشار های روحی روانی، چربی خون بالا، بی تحرکی و چاقی  از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا به آنژین صدری است.

چه تست هایی را باید انجام دهید؟

خانم دکتر لیامیرصفایی متخصص قلب و عروق برای تشخیص هر چه بهتر این بیماری آزمایش های زیر را از فرد می خواهد:

• آزمایش های خون
  • تست استرس ورزشی
  • نوار قلبی یا الکتروکاردیوگرام (ECG)
  • کاتتر گذاری قلبی
  • آنژیوگرافی کروناری

چه اقداماتی در مقابل آنژین قلبی می توانید انجام دهید؟

در مقابل آن تسلیم نشوید. شما می توانید شیوه زندگی خود را تغییر دهید و شانس ایجاد حملات آنژین قلبی را کاهش دهید. بعضی از اقدامات ساده ای که به شما در احساس راحتی بیشتر کمک می کنند عبارتند از :

• قطع سیگار و دوری از برخورد با افراد سیگاری
  • استفاده از غدای حاوی مقادیر پایینی از چربی اشباع، چربی ترانس، کسترول و سدیم
  • کنترل پرفشاری خون و سطح کلسترول خون
  • اجتناب از دمای خیلی بالا یا خیلی پایین
  • پرهیز از انجام فعالیت شدید
  • آموزش ویژه برای ایجاد آرامش و کنترل استرس
  • تماس با متخصص قلب در صورت تغییر خصوصیات آنژین قلبی. برای مثال اگر اخیرا در هنگام استراحت نیز دچار آنژین می شوید، یا شدت آن بدتر شده است.

هر زمان که علائم بیماری آنژین قلبی را مشاهده کردید در اولین فرصت ممکن و در اسرع وقت به متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید.

آنژین صدری چگونه درمان می یابد؟

اولین و ساده ترین راه درمانی آنژین صدری، دارو درمانی است، اما در بسیاری از موارد تنها دارو درمانی برای بهبود این عارضه کافی نیست در این صورت پزشک به تجویز روش های دیگری برای درمان می پردازد.

در صورتی که این عارضه ناشی از انسداد سرخرگ های قلب باشد از آنژیوپلاستی با پالون و استنت گذاری  برای باز کردن سرخرگ های قلبی مسدود شده استفاده  می شود.

در برخی موارد نیز انسداد این سرخرگ ها بسیار شدید است به طوری که با آنژیوپلاستی انسداد آن برطرف نمی شود در این وارد به انجام جراحی پیوند عروق قلب می پردازند.

چه دارو هایی برای رفع آنژین صدری باید مصرف نماییم؟

پس از این که آنژین قلبی شما تشخیص داده شد، ممکن است پزشک قلب شما دارو هایی را جهت رفع این عارضه برای شما تجویز نماید.

نیترو گلیسیرین دارویی است که سبب بهبودی آنژین حاد می شود. توصیه می شود اگر سابقه ایجاد آنژین صدری در شما بالا است، این دارو را همیشه همراه خود داشته باشید. چراکه این دارو در مدت زمان بسیار کوتاهی درد قفسه سینه شما را برطرف می کند.

همچنین ممکن است پزشک شما دارو هایی مانند آسپرین را برای بهبود بیماری های سرخرگ های قلبی تجویز نماید.

آیا آنژین قلبی خطرناک است؟

همانطور که پیش از این گفته شد آنژین قلبی به دلیل نرسیدن اکسیژن به قلب ایجاد می شود. آنژین قلبی در صورتی که خفیف باشد خطرناک نیست اما می تواند زمینه ساز و یا نشانه ای از بیماری قلبی باشد. همچنین اگر این عارضه کنترل نشود ممکن است باعث ایجاد حمله قلبی شود.

هرآنچه درباره متخصص قلب و عروق باید بدانید