انواع بیماری های قلبی را بشناسید!!!

انواع بیماری های قلبی، همان طور که می دانید، متاسفانه امروزه یکی از مهم ترین اختلالاتی که در بسیاری از موارد سبب مرگ در افراد می شود، می توان به بروز انواع بیماری های قلبی اشاره کرد. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با انواع بیماری های قلبی آشنا کنیم تا در صورت بروز هر یک از انواع این بیماری ها به یک متخصص قلب مراجعه کنید.

انواع بیماری های قلبی

همانطور که مستحضر هستید، یکی از مهم ترین اجزای بدن هر انسانی قلب او است. از این رو هنگامی این ناحیه با مشکل خاصی روبرو می شود، دیگر نواحی اعضای بدن هم ممکن است با مشکلات متعددی روبرو شوند. طیف گسترده ای از انواع بیماری های قلبی وجود دارد که ما قصد داریم به طور کامل به هر یک از این موارد اشاره کنیم.

انواع بیماری های قلبی عبارتند از:

تنگی دریچه میترال

یکی از شایع ترین انواع بیماری های قلبی، بروز اختلال تنگی دریچه میترال است. لازم است بدانید که دریچه میترال قلب، یکی از اصلی ترین دریچه های قلب است که این دریچه وظیفه کنترل و انتقال خون بین حفره های قلبی را بر عهده دارد. این اختلال هنگامی که انتقال خون به بطن چپ با مشکل مواجه می شود، سبب کاهش خونرسانی و بروز بیماری تنگی دریچه میترال قلب در فرد بیمار می شود.

به این نکته توجه داشته باشید، زمانی که متوجه بروز این بیماری شدید بایستی در اولین فرصت به یک متخصص مراجعه کنید تا هرچه سریع تر درمان شوید زیرا در صورتی که این بیماری به موقع درمان نشود، می تواند سبب بروز عوارض های خطرناکی شود.

از مهم ترین و شایع ترین علائم و نشانه های بیماری تنگی دریچه میترال قلب می توان به موارد زیر اشاره کرد که این موارد عبارتند از:

  • بروز تنگی نفس
  • بروز خستگی زیاد
  • بروز تپش قلب
  • بروز متورم شدن پا
  • بروز سرفه های شدید و مزمن
  • بروز درد قفسه سینه
  • بروز سرگیجه های شدید و یا غش

آریتمی قلب (Arrhythmia)

به اختلال در ریتم قلب، آریتمی قلب می گویند که این بیماری به علت عملکرد نادرست پالس های قلبی در فرد بیمار رخ می دهد. از جمله علائم و نشانه این بیماری می توان به تپش های نامنظم، خفیف یا شدید ناحیه قلب اشاره کرد.

علائم این بیماری همانند تپش قلب شدید بسیار خطرناک هستند که در مواردی می توانند منجر به بروز مرگ در فرد بیمار شوند، پس از این رو این اختلال باید بسیار جدی گرفته شود. از دیگر علائم بروز این بیماری می توان به مواردی نظیر  تنگی نفس، تعریق زیاد، ضربان قلب بالا و پایین، سرگیجه، درد در ناحیه قفسه سینه و حالت های بیهوشی اشاره کرد.

نقص مادرزادی (Congenital Heart Defect)

از دیگر انواع بیماری های قلبی در افراد می توان نقص مادرزادی را نام برد. لازم به ذکر است که اغلب نقص های مادرزادی در دوران سه ماه اول بارداری مادر برای جنین رخ می دهد که یکی از شایع ترین این نقص ها، بروز بیماری های قلبی است. در اغلب موارد، این اختلال توسط پزشک، در همان دوران بارداری مادر یا پس از تولد تشخیص داده می شود. نقص های مادرزادی به خودی خود به سه دسته تقسیم می شوند که این سه دسته عبارتند از: نقص دیواره قلبی، نقص انسداد و عارضه قلبی سیانوتیک.

آن دسته از نوزادانی که به اختلال نقص مادرزادی مبتلا هستند، با علائمی همانند تنفس های  سریع، تنگی نفس، بروز رنگ بنفش بر روی نواحی لب یا ناخن، عدم تغذیه مناسب و کم، شاخص وزنی نامناسب یا رو به پایین و در آخر با عفونت ریه مواجه هستند.

روماتیسم قلبی

از دیگر انواع بیماری قلبی، می توان روماتیسم قلبی را نام برد. بیماری روماتیسم قلبی ممکن است در هر سن و سالی برای هر فردی بروز پیدا کند و به طور معمول این بیماری در سنین بین 5 تا 15 سال بیشتر مشاهده می شود. هنگامی که ناحیه دریچه قلب شروع به جمع و یا چروکیده شدن می کند، بیماری روماتیسم قلبی برای افراد ظاهر می شود. همچنین لازم به ذکر است که بروز این بیماری، سبب ظاهر شدن اختلال تنگی دریچه میترال در افراد می شود. از علائم این بیماری می توان به مواردی نظیر: درد قفسه سینه، متورم شدن پا، مچ دست یا معده، خستگی زیاد، درد در ناحیه سینه، تپش در قفسه سینه و قلب همراه است.

کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy)

اختلال کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy) یکی دیگر از انواع بیماری قلبی است، زمانی این اختلال بروز پیدا می کند که ناحیه قلب به اندازه لازم، توانایی پمپاژ کردن خون را نداشته باشد. زمینه ساز این اختلال، بروز بیماری هایی از قبیل فشار خون بالا و وجود عارضه در ناحیه دریچه قلب است.

این بیماری به 4 دسته كارديوميوپاتي كامل، کاردیومیوپاتی هیپرتروفی، دیسپلازی بطن راست راست (ARVD) و كارديوميوپاتي محدود كننده تقسیم بندی می شود. از علائم این بیماری می توان تنفس سخت، متورم شدن پا و مچ پا، سرفه در هنگام نشستن اشاره کرد.

اندوکاردیت عفونی قلب

لازم به ذکر است که این بیماری تحت عنوان یک عفونت بزرگ در ناحیه قلب بروز پیدا می کند. با بروز این اختلال، علائمی از قبیل: تجمع باکتری و قارچ ها در ناحیه دهان ظاهر می شود. خطر ریسک ابتلا به این نوع از انواع بیماری قلبی در افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند بسیار زیاد است

تب و لرز، درد مفاصل و ماهیچه، تعریق شبانه، درد در ناحیه قفسه سینه هنگام تنفس، متورم شدن ناحیه پا و شکم و تغییر صدای ضربان قلب، کاهش وزن ناگهانی، مشاهده خون در ادرار از جمله علائم و نشانه های این بیماری هستند.

پاسخ

تماس مستقیم با دکتر