جلوگیری از حمله قلبی

اگرچه حملات قلبی رایج است، چندین قدم وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از آن ها انجام دهید. کاردیومیوپاتی موضوع اصلی در جلوگیری از حمله قلبی، داشتن یک سبک زندگی سالم و متعادل است. در واقع، طبق گفته سازمان قلب، چندین تغییر در سبک زندگی وجود دارد که فرد می تواند این احتمال را کاهش دهد.

علت و علائم ایست و حمله قلبی

برای جلوگیری از حمله قلبی، باید از انسداد عروق کرونر (آنهایی که خونرسانی به قلب می کنند) جلوگیری کرد.

علائم-حمله-قلبی

علت

حمله قلبی زمانی رخ می دهند که انسداد در عروق کرونر جریان خون و اکسیژن به قلب را قطع می کند و اگر جریان به سرعت بازیابی نشود، آن قسمت از عضله قلب شروع به مردن می کند. این رویدادها که به عنوان حمله قلبی یا ایست قلبی نیز شناخته می شوند

شایع ترین علت حمله قلبی زمانی است که پلاک پاره شود. پلاک ماده ای است که از کلسترول و سایر سلول ها تشکیل شده است که روی دیواره عروق کرونر تجمع می یابد. این تجمع باعث کاهش جریان خون و اکسیژن می شود تا زمانی که آنها مسدود شوند.

علائم

همه، علائم حمله قلبی یکسانی ندارند. برخی فقط ناراحتی خفیفی را احساس می کنند. برخی دیگر هیچ علامتی ندارند. با این حال، برخی از علائم رایج وجود دارد که نشان دهنده وقوع حمله قلبی است. این موارد شامل موارد زیر است:

  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه یا قسمت بالایی بدن (بازوها، پشت، گردن، فک، بالای معده)
  • دشواری در تنفس
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سرگیجه و عرق سرد
  • خستگی، کمبود انرژی یا مشکل در خواب

اگر قبلاً ایست قلبی داشته اید، ممکن است دوباره علائم مشابه را تجربه نکنید . در صورت مشاهده هر یک از این علائم مهم است که در اسرع وقت به بهترین متخصص قلب در تهران و عروق مراجعه کنید.

 اگر فکر می کنید شما یا کسی که می شناسید دچار حمله قلبی شده است، با اورژانس تماس بگیرید .

چگونه از حمله قلبی جلوگیری کنیم؟

حمله قلبی شایع ترین علت مرگ های طبیعی در سراسر کشور است.

با وجود این عدد هشدار دهنده، متخصصان قلب و عروق می گویند که می توان از حمله قلبی و سایر بیماری های قلبی جلوگیری کرد . در واقع می توان از حداقل 200000 مرگ ناشی از حملات قلبی و سایر مشکلات قلبی پیشگیری کرد.

دو دسته برای جلوگیری از حمله قلبی وجود دارد  که شامل پیشگیری اولیه و پیشگیری ثانویه می شود.

پیشگیری اولیه

پیشگیری اولیه برای همه افرادی که هنوز دچار حمله قلبی نشده اند اعمال می شود. این شامل یک سبک زندگی سالم به عنوان یک استراتژی برای جلوگیری از حمله قلبی است.

یک سبک زندگی سالم از طریق یک رژیم غذایی متعادل و یک روتین فعالیت بدنی و حفظ تندرسی  به دست می آید. برای جلوگیری از حمله قلبی میتوانید موارد زیر را رعایت کنید:

سیگار را ترک کنید

سیگار می تواند باعث لخته شدن خون شود که می تواند تا حدی یا به طور کامل جریان خون را مسدود کند . آسیبی که نیکوتین می تواند به سیستم گردش خون وارد کند بسیار زیاد است. به طور خاص، شانس ابتلا به آترواسکلروز ، بیماری که در آن مقدار بیش از حد پلاک ایجاد می شود را به شدت افزایش می دهد. از آنجایی که حملات قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون مسدود می شود، سیگار کشیدن احتمال حمله قلبی را افزایش می دهد.و با ترک آن می توان از حمله قلبی جلوگیری کرد.

رژیم غذای مناسب

یک رژیم غذایی متعادل کلید هر سبک زندگی سالم است. غذایی که می خورید عامل مهمی در کنترل عوامل خطر بیماری قلبی است

پزشکان ترجیح می دهند غذاهای غنی از مواد مغذی  که دارای ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و سایر مواد مغذی هستند اما کالری کمتری دارند به جای غذاهای فاقد مواد مغذی انتخاب کنید. علاوه بر این، انتخاب رژیم غذایی حاوی سبزیجات، غلات کامل، میوه ها، مرغ و آجیل حیاتی است. یک رژیم غذایی متعادل همچنین مصرف شیرینی ها، نوشیدنی های شیرین و گوشت قرمز را محدود می کند.

پیشگیری از حمله قلبی

تمرین فیزیکی

فعالیت بدنی، به ویژه ورزش های هوازی، برای جلوگیری از حمله قلبی عالی است . به تنظیم فشار خون، وزن، کلسترول و انرژی و همچنین به کاهش استرس و بهبود خلق و خوی شما کمک می کند.

برای داشتن یک سبک زندگی فعال، 2.5 ساعت در هفته ورزش متوسط کافی است . می توانید آن را به میزان 30 دقیقه در روز به مدت پنج روز توزیع کنید.

فعالیت بدنی لزوماً نباید ورزش شدید مانند وزنه برداری یا دویدن باشد. فعالیت های کم شدت مانند پیاده روی یا یوگا نیز برای کاهش خطر بیماری قلبی عالی هستند.

وزن ایده آل

چاقی احتمال ابتلا به فشار خون بالا و دیابت را افزایش می دهد که می تواند منجر به بیماری های قلبی عروقی مختلف شود. داشتن وزن مناسب به جلوگیری از حمله قلبی کمک زیادی می کند .

مصرف الکل را محدود کنید

نوشیدن زیاد می تواند کاردیومیوپاتی را افزایش دهد، که یک بیماری عضله قلب است که پمپاژ خون را به بقیه بدن برای قلب دشوار می کند . همچنین می تواند منجر به فشار خون بالا و سکته شود.  بنابراین توصیه می شود مصرف الکل را زیاد نکنید و آن را به یک یا دو نوشیدنی در روز محدود کنید.

مطمئن شوید که خواب کافی دارید

 نخوابیدن در ساعات توصیه شده می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا، چاقی و دیابت را افزایش دهد. سازمان بنیاد خواب توصیه می کند که افراد 18 سال به بالا هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابند.

پیشگیری ثانویه

از سوی دیگر، جلوگیری ثانویه کسانی را هدف قرار می دهد که قبلاً دچار حمله قلبی شده اند . این افراد بیشتر در معرض حملات قلبی بعدی هستند. بنابراین، پیروی از استراتژی های پیشگیری اضافی برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی دیگر برای آنها مهم تر است.

آنها علاوه بر رعایت یک رژیم غذایی متعادل و ورزش، باید داروهای خاصی مصرف کنند و از عادات مضر خودداری کنند.

مصرف دارو

پس از حمله قلبی، معمولاً برای بیمار داروهایی تجویز می شود که به عنوان داروهای ضد پلاکت شناخته می شوند . اینها اجازه می دهند خون آزادانه تر از طریق شریان های کرونر جریان یابد. متخصصان قلب نیز داروهایی را برای کاهش سطح کلسترول تجویز می کنند.

عوامل خطر را کنترل کنید

در نهایت، بازماندگان حمله قلبی باید از این عوامل خطر اجتناب کنند تا از حمله قلبی جلوگیری کنند :

  • شیوه زندگی کم تحرک
  • چاقی
  • تنباکو
  • کلسترول بالا
  • سطح قند بالا
اقدامات-ضروری-که-در-حین-بروز-حمله-قلبی

برای کنترل سطح قند و کلسترول خود یک معاینه پزشکی منظم انجام دهید . همچنین عادات غذایی و بدنی خود را اصلاح کنید تا قلب سالمی داشته باشید.

پاسخ

تماس مستقیم با دکتر